Ko darīt, ja pēc treniņa sāp muskuļi?

Ko darīt, ja pēc treniņa sāp muskuļi? Šis jautājums satrauc daudzus, sporta zāles apmeklētājus, tos, kuri nenodarbojas ar sportu profesionālā līmenī, bet gan sava prieka un labas veselības pēc. Viņiem nav svarīgi rekordi, viņiem ir svarīgi, lai nodarbības būtu ērtas, sagādātu prieku un morālu gandarījumu.

Bet kāda bauda var būt no treniņa, ja pēc katras intensīvākas kustēšanās, sāp gan rokas, gan kājas, viss ķermenis ir it kā “sadauzīts”. Tautā valda viedoklis, ja pēc treniņ sāp muskuļi, tas ir labi, bet ir arī cits viedoklis, kurš uzskata, ka galvenais sāpju iemesls ir pienskābe, kura atrodas muskuļos. Mēģināsim tikt skaidrībā, kas tad patiesībā notiek ar mūsu ķermeni pēc intensīva treniņa un kāds ir galvenais, nepatīkamo sāpju iemesls.

Sāpes muskuļos, nenorāda uz to, ka jums ir bijis efektīvs treniņš. Sāpēm muskuļos, pēc treniņa, var būt visdažādākie iemesli. Mēģināsim ar tiem iepazīties.

Sāpes muskuļos treniņa laikā un uzreiz pēc treniņa

Pēc intensīva spēka treniņa, jūs periodiski jūtat stipru dedzināšanu noslogotajos muskuļos. Parasti tas notiek vingrinājuma izpildīšanas beigās, tad kad jūs strādājat uz maksimālās robežas, centieties izpildīt pašas pēdējās kustības. Šo sāpju rašanās iemesls, tik tiešām ir pienskābe muskuļos, par kuru jau tika minēts iepriekš.

Tas viss ir tāpēc, ka intensīva spēka treniņa laikā muskuļiem ir vajadzīgs liels enerģijas daudzums lai izpildītu darbu. Šī enerģija rodas glikozes šķelšanās procesa laikā, kura atrodas muskuļos glikogēna molekulu veidā.

Glikozes šķelšanās var notikt aerobā veidā (ar skābekli) un anaerobā veidā (bez skābekļa). Spēka treniņa laikā muskuļi strādā tik intensīvi, ka asinis nespēj piegādāt vajadzīgo skābekļa daudzumu, tāpēc notiek glikozes šķelšanās anaerobais process. Šī ķīmiskās reakcijas laikā atbrīvojas muskulim nepieciešamā enerģija. Glikozes sairšanas procesa rezultāta rodas, jau pieminētā, pienskābe.

Pienskābe, treniņa laikā, uzkrājas muskuļos, tāpēc, ka asinsrite nespēj to izskalot laukā un sāk kairināt nervu galus. Jūs to sajūtat kā nepatīkamu dedzināšanu un sāpes. Parasti, šīs sāpes ilgst aptuveni dažas stundas pēc treniņa. Pēc tam asinis izskalo pienskābi no muskuļiem un sāpes pāriet.

Kā lai atbrīvojas no sāpēm pēc treniņa? Šajā gadījumā tas ir samērā vienkārši. Jums, ar jebkura paņēmiena palīdzību vajag pastiprināt asins pieplūdi muskuļos. Bet, lai to panāktu, pirmām kārtām, vajag atslābināties. Lai pēc treniņa atslābinātos, ļoti labi ir veikt stiepšanās vingrinājumus, ieiet siltā dušā vai veikt vieglu masāžu, var iedzert dažas glāzes ūdens, lai pēc iespējas ātrāk, no sava organisma izvadītu pienskābi.

Sāpes muskuļos aiznākamajā dienā pēc treniņa

Ja ar dedzināšanas sajūtu, muskuļos, pēc treniņa viss ir skaidrs, tad daudziem no mums paliek noslēpums, kāpēc muskuļi sāk sāpēt aiznākamajā dienā pēc treniņa. Atliktā jeb aizkavējusies sāpe, parādās aiznākamajā dienā pēc treniņa beigām. Pēc tam viņa palielinās vēl vairāk un tad pakāpeniski sāk izzust. Šīs sāpes ir daudz nepatīkamākas, par augstāk aprakstītajām sāpēm. Tā var traucēt jums kustēties un nomāc jebkuru vēlēšanos atkal doties uz treniņu.

Šo sāpju iemesls vairs nav pienskābe muskuļos, bet gan mikroskopiskas traumas muskuļu šķiedrās, kuras rodas izpildot vingrinājumus, kuriem nepieciešama paaugstināta slodze. Muskuļu šķiedrās, kuri pie slodzes saraujas, izveidojas sīki, mikroskopiski saišu pārrāvumi. Tie mums nerada nekādas problēmas, uzreiz pēc treniņā, bet pēc diennakts, tie sāk iekaist un tad parādās sāpes.

Baidīties no šiem iekaisumiem nevajag, tie ir aseptiski (bez mikrobiem) un veidojas no muskuļu audu reakcijas uz pārslodzi. Vēl pēc dažām dienām iekaisums pāries un bojātie audi sadzīs. Muskuļi apjomā kļūs lielāki.

Lai mazinātu sāpju simptomus, vajag lietot pretiekaisuma smēres, tas var nopirkt jebkurā aptiekā. Labi līdzēs arī neliela masāža, bez stipras iedarbības.

Lai arī cik dīvaini tas liktos, bet muskulim ātrāk sadzīt palīdzēs – fiziskā slodze. Fiziskie vingrinājumi uzlabo asinsriti un paātrina vielmaiņu, tāpēc muskulis sadzīst ātrāk. Tikai atcerieties, ka slodze nekādā gadījumā nedrīkst būt nākamajā dienā un tā nedrīkst būt pārlieku liela. Ļaujiet sev atgūt formu. Ja sāpes ir ļoti stipras, labākā atbilde – ļaujiet savam organismam atpūsties, citādāk jums draud pārtrenēšanās.

Traumatiskās sāpes

Ja jūs esat ieguvis traumu, tad visticamāk, jūs to uzreiz sapratīsiet. Ja jums ir traumētas saites vai muskuļi, uzreiz parādīsies stipras un asas sāpes, tās jums neļaus turpināt treniņu ar iepriekšējo intensitāti.

Ja jūs esat sapratuši, ka esat ieguvuši traumu, vai pat, ja jums tikai radās aizdomas par traumu, uzreiz pārtrauciet treniņu, nekādā gadījumā nedrīkst turpināt treniņu, ja jums sāp. Šajā gadījumā ir labāk nevis paļauties uz veiksmi, bet nekavējoties doties pie ārsta.