Ko darīt, ja pēc treniņa sāp muskuļi?

Ko darīt, ja pēc treniņa sāp muskuļi? Šis jautājums satrauc daudzus, sporta zāles apmeklētājus, tos, kuri nenodarbojas ar sportu profesionālā līmenī, bet gan sava prieka un labas veselības pēc. Viņiem nav svarīgi rekordi, viņiem ir svarīgi, lai nodarbības būtu ērtas, sagādātu prieku un morālu gandarījumu.

Bet kāda bauda var būt no treniņa, ja pēc katras intensīvākas kustēšanās, sāp gan rokas, gan kājas, viss ķermenis ir it kā “sadauzīts”. Tautā valda viedoklis, ja pēc treniņ sāp muskuļi, tas ir labi, bet ir arī cits viedoklis, kurš uzskata, ka galvenais sāpju iemesls ir pienskābe, kura atrodas muskuļos. Mēģināsim tikt skaidrībā, kas tad patiesībā notiek ar mūsu ķermeni pēc intensīva treniņa un kāds ir galvenais, nepatīkamo sāpju iemesls.

Sāpes muskuļos, nenorāda uz to, ka jums ir bijis efektīvs treniņš. Sāpēm muskuļos, pēc treniņa, var būt visdažādākie iemesli. Mēģināsim ar tiem iepazīties.

Sāpes muskuļos treniņa laikā un uzreiz pēc treniņa

Pēc intensīva spēka treniņa, jūs periodiski jūtat stipru dedzināšanu noslogotajos muskuļos. Parasti tas notiek vingrinājuma izpildīšanas beigās, tad kad jūs strādājat uz maksimālās robežas, centieties izpildīt pašas pēdējās kustības. Šo sāpju rašanās iemesls, tik tiešām ir pienskābe muskuļos, par kuru jau tika minēts iepriekš.

Tas viss ir tāpēc, ka intensīva spēka treniņa laikā muskuļiem ir vajadzīgs liels enerģijas daudzums lai izpildītu darbu. Šī enerģija rodas glikozes šķelšanās procesa laikā, kura atrodas muskuļos glikogēna molekulu veidā.

Glikozes šķelšanās var notikt aerobā veidā (ar skābekli) un anaerobā veidā (bez skābekļa). Spēka treniņa laikā muskuļi strādā tik intensīvi, ka asinis nespēj piegādāt vajadzīgo skābekļa daudzumu, tāpēc notiek glikozes šķelšanās anaerobais process. Šī ķīmiskās reakcijas laikā atbrīvojas muskulim nepieciešamā enerģija. Glikozes sairšanas procesa rezultāta rodas, jau pieminētā, pienskābe.

Pienskābe, treniņa laikā, uzkrājas muskuļos, tāpēc, ka asinsrite nespēj to izskalot laukā un sāk kairināt nervu galus. Jūs to sajūtat kā nepatīkamu dedzināšanu un sāpes. Parasti, šīs sāpes ilgst aptuveni dažas stundas pēc treniņa. Pēc tam asinis izskalo pienskābi no muskuļiem un sāpes pāriet.

Kā lai atbrīvojas no sāpēm pēc treniņa? Šajā gadījumā tas ir samērā vienkārši. Jums, ar jebkura paņēmiena palīdzību vajag pastiprināt asins pieplūdi muskuļos. Bet, lai to panāktu, pirmām kārtām, vajag atslābināties. Lai pēc treniņa atslābinātos, ļoti labi ir veikt stiepšanās vingrinājumus, ieiet siltā dušā vai veikt vieglu masāžu, var iedzert dažas glāzes ūdens, lai pēc iespējas ātrāk, no sava organisma izvadītu pienskābi.

Sāpes muskuļos aiznākamajā dienā pēc treniņa

Ja ar dedzināšanas sajūtu, muskuļos, pēc treniņa viss ir skaidrs, tad daudziem no mums paliek noslēpums, kāpēc muskuļi sāk sāpēt aiznākamajā dienā pēc treniņa. Atliktā jeb aizkavējusies sāpe, parādās aiznākamajā dienā pēc treniņa beigām. Pēc tam viņa palielinās vēl vairāk un tad pakāpeniski sāk izzust. Šīs sāpes ir daudz nepatīkamākas, par augstāk aprakstītajām sāpēm. Tā var traucēt jums kustēties un nomāc jebkuru vēlēšanos atkal doties uz treniņu.

Šo sāpju iemesls vairs nav pienskābe muskuļos, bet gan mikroskopiskas traumas muskuļu šķiedrās, kuras rodas izpildot vingrinājumus, kuriem nepieciešama paaugstināta slodze. Muskuļu šķiedrās, kuri pie slodzes saraujas, izveidojas sīki, mikroskopiski saišu pārrāvumi. Tie mums nerada nekādas problēmas, uzreiz pēc treniņā, bet pēc diennakts, tie sāk iekaist un tad parādās sāpes.

Baidīties no šiem iekaisumiem nevajag, tie ir aseptiski (bez mikrobiem) un veidojas no muskuļu audu reakcijas uz pārslodzi. Vēl pēc dažām dienām iekaisums pāries un bojātie audi sadzīs. Muskuļi apjomā kļūs lielāki.

Lai mazinātu sāpju simptomus, vajag lietot pretiekaisuma smēres, tas var nopirkt jebkurā aptiekā. Labi līdzēs arī neliela masāža, bez stipras iedarbības.

Lai arī cik dīvaini tas liktos, bet muskulim ātrāk sadzīt palīdzēs – fiziskā slodze. Fiziskie vingrinājumi uzlabo asinsriti un paātrina vielmaiņu, tāpēc muskulis sadzīst ātrāk. Tikai atcerieties, ka slodze nekādā gadījumā nedrīkst būt nākamajā dienā un tā nedrīkst būt pārlieku liela. Ļaujiet sev atgūt formu. Ja sāpes ir ļoti stipras, labākā atbilde – ļaujiet savam organismam atpūsties, citādāk jums draud pārtrenēšanās.

Traumatiskās sāpes

Ja jūs esat ieguvis traumu, tad visticamāk, jūs to uzreiz sapratīsiet. Ja jums ir traumētas saites vai muskuļi, uzreiz parādīsies stipras un asas sāpes, tās jums neļaus turpināt treniņu ar iepriekšējo intensitāti.

Ja jūs esat sapratuši, ka esat ieguvuši traumu, vai pat, ja jums tikai radās aizdomas par traumu, uzreiz pārtrauciet treniņu, nekādā gadījumā nedrīkst turpināt treniņu, ja jums sāp. Šajā gadījumā ir labāk nevis paļauties uz veiksmi, bet nekavējoties doties pie ārsta.

Kas izraisa miega traucējumus un kā pret to cīnīties?

Mūsdienu straujajā un stresa pilnajā ikdienā, ļoti daudzi cieš no miega traucējumiem. Ļaunākais ir tas, ka vairums cilvēku, kas ar šo problēmu saskaras, neuztver to gana nopietni. Miega traucējumi bieži vien ir simptoms nopietnām saslimšanām, un pašrocīgi iegādāti medikamenti, kas palīdz iemigt, noteikti nav labs risinājums ilgtermiņā, turklāt arī bezmiegs pats par sevi rada dažādus organisma darbības traucējumus. Ir jāsaprot, kur slēpjas šīs problēmas sakne, un tad jādomā par atbilstošiem ārstēšanās vai bezmiega novēršanas veidiem.

Viens no visizplatītākajiem bezmiega cēloņiem ir stress, ko rada dažādi satraucoši dzīves notikumi. Tas var būt gan negatīvs stress, ko izraisa, piemēram, nesaskaņas ģimenē vai darbā, vai arī pozitīvs satraukums, piemēram, pirms ceļojuma vai kāda pasākuma, bet jebkurā gadījumā šāds bezmiegs organismam kaitē. Protams, ja šis stress ir īslaicīgs, arī miega problēmas ātri vien izzudīs, bet ja tomēr stress ir ikdienas dzīves daļa, jādomā par veidiem, kā to mainīt. Pie stresa nevar pierast un to nedrīkst uztvert par normu. Ir jācenšas atrisināt problēmas. Ja pats nespējat tikt galā, apmeklējiet psihoterapeitu, lai rastu kādu risinājumu un nebaidieties pieņemt nozīmīgus lēmumus, lai mazinātu stresu savā dzīvē. Šāds bezmiegs var radīt ļoti nopietnus draudus veselībai.

Otrs izplatītākais bezmiega izraisītājs ir izjaukts diennakts ritms. Ar šādām problēmām ļoti bieži sastopas tie cilvēki, kuri strādā maiņu darbos. Proti, vienu dienu jādodas gulēt vēlu vakarā, bet nākamajā agri no rīta. Ir cilvēki, kas pie šāda dienas ritma var pierast, bet ne visiem tas izdodas un tas var beigties ar ilglaicīgiem miega traucējumiem un nopietnām saslimšanām. Ja regulāri organisms šādā veidā tiek traumēts, var ciest ne tikai nervu sistēmas veselība, bet arī ļoti daudzas citas orgānu sistēmas. Ja pie nevienmērīga dienas ritma neizdodas pierast, tas ir jāmaina. Nekādā gadījumā nedrīkst lietot miega zāles, kuras nav izrakstījis ārsts. Nedrīkst šādā veidā riskēt ar savu veselību.

Vēl viens iemesls, kāpēc bieži vien daudziem neizdodas iemigt, ir nepareizs uzturs pirms miega. Nav ieteicams ēst pārtikas produktus, kuros ir liels ogļhidrātu saturs, kā, piemēram, cukurs, baltā maize, augļi utt., kā arī nedrīkst lietot uzturā neko, kas satur kofeīnu vai citas vielas, kas organismam dod lielu enerģiju. No šādu produktu lietošanas noteikti ir jāizvairās vismaz 3 stundas pirms gulētiešanas, bet ieteicams tos vispār nelietot pēc pusdienām. Labāk iedzert kādu nomierinošu tēju, kas palīdzēs aizmigt, kā, piemēram, vilkābeles, citronmelisas vai baldriānu tēju.

Vēl bezmiegu var radīt arī vienkārši fiziski traucēkļi, kā, piemēram, gaisma, skaņas, caurvējš, sasmacis gaiss, kukaiņi utt. Tas viss neļauj smadzenēm un pārējam ķermenim atslābt, līdz ar to iemigšanas process tiek apgrūtināts. Šādos gadījumos vienkārši ir jāmēģina izvairīties no šiem traucēkļiem. Ja nepieciešams veiciet mājās remontu, lai radītu labvēlīgu vidi naktsmieram vai vienkārši centieties jebkādos veidos atbrīvoties vai izvairīties no jebkādiem bezmiega izraisītājiem.

Ja neviens no iepriekš minētajiem variantiem neatbilst jūsu gadījumam, bet vienalga regulāri nespējat iemigt, iespējams jums ir kādas nopietnas saslimšanas, jo bezmiegs ir pirmais simptoms ļoti daudzām slimībām. Šādā gadījumā noteikti jāvēršas pie sava ģimenes ārsta, kurš nosūtīs jūs uz tālākiem izmeklējumiem, lai atrastu īsto bezmiega cēloni. Ja bezmiegs nāk kombinācijā ar nogurumu dienā, galvassāpēm, reiboņiem vai citiem līdzīgiem simptomiem, ārsta palīdzība ir īpaši nepieciešama, turklāt steidzami. Bezmiegs ir simptoms pret kuru nevar izturēties nevērīgi.